„Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo ir perkvalifikavimo sistemos plėtra (II etapas)“  (2014-05-20)

Stažuotė Norvegijoje

  Gegužės 5 – 9 dienomis mes, projekto „Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo ir perkvalifikavimo sistemos plėtra (II etapas)“ programos, parengtos pagal UPC projektą,  dalyviai, dalyvavome stažuotėje  Norvegijoje.

Keturias dienas trukusi kelionė buvo turininga: aplankėme Oslo Universitetinį Koledžą ir Edukologijos fakultetą, Hangen mokyklą, Drameno A. Vidergande vidurinę ir profesinę mokyklą bei Norvegijos švietimo asociaciją.

Norvegijoje vykdomos švietimos programos esmė – mokslo prieinamumas visiems mokiniams.  Svarbu paminėti, jog jis yra privalomas iki vaikui sukaks 16 metų. Mokslas visoje šalyje yra nemokamas, todėl visi mokiniai turi lygias galimybes gauti išsilavinimą, nepriklausant nuo jų gyvenamosios vietos, socialinės ar kultūrinės padėties. Ypatingas dėmesys yra skiriamas Norvegijos emigrantų, kurių šalyje gausu,  vaikams. Jiems atvykus, 6 mėnesius yra teikiama specializuota ir individuali pagalba. Akivaizdu, jog šios priemonės gerina vaikų adaptaciją šalyje ir mokykloje, o tai, savo ruožtu, padeda jiems mokytis.

Mokykloje mokytis vaikai pradeda nuo šešerių metų. Čia jie praleidžia 38 savaites per metus. Įdomu, jog Norvegijoje yra ne 12, kaip įprasta lietuviams, bet 13 klasių. Pradinėje mokykloje (1 – 7 klasėse) mokiniai pažymiais nėra vertinami. Mokytojai su mokinių tėvais jų mokymosi rezultatus, pažangą aptaria 2 kartus per metus. Nuo 7 klasės į tokio pobūdžio pokalbius yra kviečiami ir patys vaikai.

 8 – 10 klasių mokiniai vertinami šešiabale sistema. Jie nuosekliai pažymiais įvertinami po kiekvieno pusmečio, o baigiamasis įvertinimas vykdomas baigiant žemesniąją viduriniąją ugdymo pakopą – 10 klasę bei mokomuosius dalykus aukštesniojoje vidurinėje mokykloje (11 – 13 klasėje). Formatyvus vertinimas yra kasdieninio mokymosi proceso dalis. Jis teikia grįžtamąjį ryšį, leidžia mokiniams patiems įvertinti save, sudaro ypatingas sąlygas lyginti pasiekimų rezultatus, organizuojant įsisavintų mokinių žinių patikrinimą.

  Mokiniai, pabaigę žemesniąją vidurinę mokyklą, gali rinktis ir profesinę praktiką. Ji trunka 4 metus: 2 metai skiriami mokymuisi, likę – praktikai. Šio mokslo dėka, mokinys įgyja profesinę kvalifikaciją. Mokymąsis profesinio profilio mokykloje itin remiamas šalies, nes šiandienos Norvegijos Karalystės veikiančioms įmonėms šių specialistų trūksta. Dėka šių mokyklų populiarumo, šalyje nedarbo lygis siekia vos 3,3 procentų.

  Norvegijoje veikia ne tik valstybinės, bet ir privačios mokyklos. Jose mokosi 5 procentai visų šalies mokinių. Privačios mokyklos pasižymi tam tikromis pakraipomis, pavyzdžiui filosofija, menai, religija. Anot pačių norvegų, šias mokyklas dažniausiai renkasi mokiniai, patiriantys problemų valstybinėse mokyklose.

  Visos Norvegijos mokyklos laikosi nacionalinės mokymo strategijos. Ji sudaryta iš prioretinių dalių: skaitymo, rašymo, matematikos ir lyderistės. Pastaroji nėra įprasta, tačiau norvegų, dirbančių švietimo sistemoje, teigimu – itin svarbi, siekiant ne tik puikių mokymosi rezultatų, bet ir visapusiško mokinių vystymosi, jų asmenybės augimo. Kiekviena mokykla ir joje dirbantis mokytojas gali pasirinkti skirtingus, jam patrauklius ir tinkančius metodus, šiai mokymo strategijai vykdyti.

 Ypatinga mokytojų kvalifikacijos kėlimo proceso tvarka. Papildomos profesinės žinios, teikiamos universitetų dėstytojų, mokytojui suteikiamos čia pat, jo darbo vietoje. Norvegijoje itin didelis dėmesys skiriamas mokytojų kompetencijai ir jos tobulinimui – ji turi būti tobulinama iki pat jų pensijos, į kurią jie išeina būdami 67 metų. Šiuo metu šalyje yra dedamos didelės pastangos matematikos ir gamtos mokslų specialistų, dirbančių mokyklose, tobulinimui, mat mokinių pasiekimai šiose srityse kelia nerimą.

  Švietimo įstatymų kontrolė priklauso valstybei, tačiau už mokykloje vykdomą edukacinį procesą atsakinga apskritis, kuriai ji priklauso. Mokyklos finansinė ir socialinė gerovė – apskrities valdžioje: jei jos prioritetas yra švietimas, akivaizdu, jog jai bus užtikrintas dėmesys ir priežiūra.

  Stažuotę pabaigė jautrus ir nuoširdus susitikimas Drameno profesinėje mokykloje su dviem mokiniais iš Lietuvos. Paulius ir Gerda pasidalino savo įspūdžiais apie mokymąsi Norvegijoje. Šios mokyklos vadovai džiaugėsi puikiais šių mokinių pasiekimais, stropumu ir pareigingumu. Gerda ir Paulius už šias savybes buvo ne kartą įvertinti ir paskatinti mokyklos vadovybės.

Priedai:

Atgal...
Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas
© 2014 Visos teisės saugomos
190194851 // Mokyklos g. 1, Išlaužo k., Išlaužo sen., Prienų r. sav. // +370 319 48545 // mokykla@islauzas.prienai.lm.lt